سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نزدیکترین مردم به پیامبران ، داناترین آنان است بدانچه آورده‏اند . [ سپس برخواند : ] « همانا نزدیکترین مردم به ابراهیم آنانند که پیرو او گردیدند و این پیامبر و کسانى که گرویدند . » [ سپس فرمود : ] دوست محمد ( ص ) کسى است که خدا را اطاعت کند هرچند نسبش به محمد ( ص ) نرسد ، و دشمن محمد ( ص ) کسى است که خدا را نافرمانى کند هرچند خویشاوند نزدیک محمد ( ص ) بود . [نهج البلاغه]
 
یکشنبه 89 اردیبهشت 26 , ساعت 6:3 عصر

 

همشهری ماه در شماره جدید خود گفت وگویی اختصاصی با مجید مجیدی کارگردان مطرح سینمای ایران انجام داده است. متن کامل این گفت وگو به شرح زیر است:

باهر متر و معیاری ساخت فیلم تاریخی، آن هم درباره دوران کودکی پیامبر اسلام در کارنامه فیلمسازی شما، بی‌سابقه و نمایانگر دوران جدیدی است. چه شد که جذب چنین فیلم و مضمونی شدید؟
دلایل مختلفی در این خصوص وجود دارد. البته اگر بخواهیم مروری بر آثار من داشته باشیم، ردیابی یک مسیر مشخص و یک مضمون واحد قابل مشاهده است. شاید از لحاظ فرم و  ساختار، فیلم پیامبر متفاوت به نظر برسد اما از نظر نگاه واحد و مضمون کلی موجود در آثارم، یعنی  همان مفاهیم معنوی و اخلاقی که در زندگی پیامبر(ص) به صورت کامل متجلی است این فیلم در ادامه مسیر فیلمسازی‌ام قرار می گیرد در واقع، اینجاتجلی همه آن کرامات انسانی و اخلاقی در وجود مقدس خود پیامبر عظیم شان خلاصه می شود.

البته ساخت این فیلم به چند دغدغه مربوط می‌شود. یکی دغدغه‌های شخصی خودم و دیگری فضای شکل گرفته در طول سال های اخیر در ارتباط با پیامبر اسلام و هجمه هایی مثل هتک حرمت‌    ساحت مقدس ایشان و تصویر کردن چهره‌ای غلط و  نوعا" خشن از اسلام و پیامبرعظیم الشان. این مسایل بیش از پیش ضرورت پرداختن به زندگی پیامبر و تصویر کردن روایتی صحیح از زندگی ایشان را برایم جدی می‌کرد. ضمن اینکه در طول این دورانی که از عمر سینما گذشته،خوشبختانه پرداختن به ابعاد مختلف زندگی  سایر پیامبران   (به ویژه در ادیانی چون مسیحیت و یهودیت) کاملا مورد توجه بوده و فیلم‌های فراوان و بسیار معروفی هم درباره این پیامبران ساخته شده است . حتی در مورد بودا نیز آثار زیادی ساخته شده ، وهمه صرفاآن فیلم   را به یاد می‌آورند که آن فیلم هم بیشتر به یک برهه از زندگی پیامبر توجه کرده و به نوعی تصویرگر جنگ‌های ایشان است.

بنابراین به یقین می توان گفت هیچ تصویر درست و کاملی در جهان امروز حتی در جهان اسلام از پیامبر وجود ندارد. مجموعه این دغدغه‌ها و توصیه‌هایی که از طرف بعضی از شخصیت‌های طراز اول  ومذهبی که در طول این سال‌ها با آنها در ارتباط بودم  باعث شد که موضوع ساخت چنین فیلمی مطرح شود. الان 3 سالی است که درگیر این پروژه هستیم. یک سال صرف تحقیقات شده و 2 سال هم صرف نوشتن و نهایی کردن فیلمنامه.

اشاره کردید درباره زندگی پیامبر اسلام جز نمونه شاخص معروف آن ساخته مصطفی عقاد، دیگر فیلم شناخته شده‌ای ساخته نشده است. اخیرا اخبار مختلفی درباره ساخت فیلم‌هایی درباره زندگی پیامبر اکثرا به تهیه‌کنندگی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و کارگردانی چهره‌های هالیوودی منتشر شده است که قطعا قرائت‌های خودشان را هم خواهند داشت. این موضوع تاثیری در جلب توجه شما نداشت که چرا ما فیلمی درباره پیامبر نسازیم؟
نه این موضوع هیچگاه برای من مطرح نبوده  همان طور که گفتم حدود 3 سال است که درگیر این پروژه هستیم استقبال هم می‌کنیم که در جهان اسلام نه یک فیلم بلکه ده‌ها فیلم درباره پیامبر ساخته شود و این آثار کمبود شناخت از چهره اسلام و پیامبرش را رفع کنند. به نظرم هرچقدر هم فیلم از پیامبر ساخته شود باز هم کم است چون آن قدر زوایای زیبایی در زندگی حضرت نهفته است که   با صدها فیلم هم نمی توان حق مطلب را ادا کرد. البته در قالب سریال، آثاری به ویژه در جهان عرب ساخته شده اما هیچ کدام از این آثار، قابل تامل و تفکر نبوده‌اند و توجهی نیز جلب نکرده‌اند. فیلمی هم که از آن صحبت می‌کنید این اواخر تنها یک خبر در باره بودجه آن اعلام شده و دیگر حتی از سازندگانش هم اسمی نیامده و متاسفانه فکر نمی‌کنم جدی باشد.

چرا از بین مراحل مختلف زندگی پیامبر، معطوف دوران کودکی ایشان شدید؟
ما فرض را بر این گرفته‌ایم که مخاطب ما نسبت به موضوع اطلاعاتی ندارد. چراکه ما جدا از مخاطبان جهان اسلام به مخاطبان دیگر هم توجه داریم و می‌خواهیم آن‌ها را نیز جلب کنیم. اینکه اسلام چگونه شکل گرفت و برای چه بوجود آمده و در چه برهه‌ای از تاریخ این مساله اتفاق افتاده و اساسا ضرورت مبعوث شدن پیامبر جدید در چه بسترهای اجتماعی شکل گرفته، را می‌خواهیم در قالب روایت این دوران تصویر کنیم.

طرح اینکه پیامبر در پست‌ترین دوره تاریخ انسان یعنی جاهلیت عمیق آن سرزمین برانگیخته می‌شود و بعد تحول عظیمی را شکل می‌دهد، خود مهم‌ترین نمود عینی معجزه اسلام است. نشان دادن این وضعیت از بدو تولد حضرت ، مرحله به مرحله، مخاطب بی‌اطلاع و بخصوص نسل‌های جوان را آشنا و معطوف به این مسئله می‌کند که اخلاق زیربنای معرفتی هر جامعه می‌تواند باشد. از  منظر دیگر هم درباره این دوران مناقشه و اختلاف نظربین فرقه های مختلف اسلامی کمتر است. ضمن اینکه من اعتقاد دارم دنیای امروز هم وجه تشابه زیادی با آن دوران جاهلیت پیدا کرده است.

اسم این دوران را می توان«جاهلیت مدرن»  گذاشت. انبوه مصائب و مشکلات بشری در قالب جنگ‌ها و کشتارها، فروپاشی آموزه‌ها و ارزش‌های اخلاقی، بحران‌های هویتی و معرفتی جوامع مختلف و بسیاری موارد دیگر، این احساس را ایجاد می کند که صرفا شکل  مسائل جهان نسبت به دوران جاهلیت عوض شده ولی محتوا همان است. وقتی از این منظر نگریسته شود درک می کنیم که هیچ چیز جز اخلاق و معنویت نمی‌تواند این شرایط را تغییر دهد. منتهی اخلاق و معنویتی که نه بر مبنای تعاریف اشخاص بلکه مبتنی بر قرائت  قرآن و از زبان پیامبر اسلام باشد.

احساس می‌شود که این مساله ضرورت جامعه امروز است. جامعه‌ای که در آن اخلاق دیگر جایی ندارد و کرامت انسانی به شدت بی‌ارزش شده است. این مساله نشان دهنده آن است که ما از روح اصلی انسانی و معرفتی جدا شده‌ایم. پرداختن به فیلم از این منظر می‌تواند نقطه عروجی برای دنیای امروز و جامعه ما باشد و اصلا یک نقطه وحدت و وصل باشد. برای غرب هم که مدام  نمایش  قرائت طالبانی از اسلام را سرلوحه قرار داده است، این فیلم می‌تواند برای مردم  دریچه جدیدی باشد به سوی آشنایی با تصویر  متفاوتی از پیامبر و اسلام.

در منابع تاریخی و روایتی درباره دوران کودکی پیامبر اشاره‌های کمی می‌بینیم و همه انگار معطوف دوران بعثت و بعد از آن هستند.
این هم از غفلت هایی است که در تاریخ اسلام شده است. به زندگی حضرت تا پیش از بعثت خیلی کم پرداخته شده در حالی که این بخش از زندگی ایشان، از بخش‌های مهم است. بخصوص دروان کودکی که شخصیت هر انسان در آن دوران شکل می گیرد. توجه به این دوران می‌تواند بسیاری از تصورات ذهنی موجود درباره زندگی حضرت را تغییر دهد. این مساله که وجوه آسمانی حضرت در کنار اعمال عادی انسانی وی قراردارد   و ملموس بودن این لحظات، می‌تواند برای مخاطب بسیار جالب و تاثیرگذار باشد. ما در این بخش تحقیقات گسترده‌ای کردیم. از منابع و اشخاص و اساتید زیادی در حوزه‌های مختلف و از کشورهای گوناگون بهره گرفتیم. از الجزایر، مصر، مراکش، یمن، عراق. در واقع از همه افراد و محققانی که دستی در این موضوع داشتند استفاده کردیم.

از منابع و محققان داخلی چطور؟
بله. در داخل کشور هم با بسیاری از اساتید در زمینه‌های مختلف صحبت شد همچنین از علما، مراجع تقلید، عرب شناسان، محققان، زبان شناسان و تاریخ شناسان فراوانی بهره گرفتیم.

به دلیل نیاز فیلمنامه، ما به چند دسته از  صاحبان علم رجوع کردیم. در یک بعد به مراجع و علمای طراز اول نیاز داشتیم که بتوانیم از کلیت کار برداشت درستی داشته باشیم، لذا از نظرات بسیاری از مراجع بهره گرفتیم. مرحله به مرحله این ارتباط ادامه یافت و تا نهایی شدن فیلمنامه نیز ادامه خواهد داشت. بخش دیگر سراغ کسانی رفتیم که علم  زبان و ادبیات عرب می‌دانستند.

برای اینکه ما باید فرهنگ آن دوره اعراب که عمدتا شفاهی بود را می‌شناختیم . مثلا بسیاری از نکات تاریخی و آداب و رسوم و سنن آن ها در قالب اشعار آن دوران بیان شده است. گروهی از تاریخ‌  دانان بویژه کارشناسان تاریخ اسلام هم طبعا طرف تحقیق ما بودند از سوی دیگر کسانی هم که به نوعی عرفان اسلام را می‌دانند طرف مشورت بودند. تمام این افراد در شکل‌گیری ساختمان کار به ما کمک کردند و می‌کنند. در مرحله بعد نیز از نظرات کسانی  که فرهنگ و مردم‌شناسی عرب را می‌دانند بهره گرفتیم. گروهی نیز اصولا جزئیات زندگی اعراب را برای ما شرح دادند. اتفاقا تاثیر این ظرایف در شکل‌گیری وباورپذیری نهایی کار بسیار زیاد است. حلقه‌های مختلف در تخصص‌های مختلف در کار تحقیقات این پروژه با ما بودند و هستند.

اشاره کردید که درباره دوران کودکی اختلاف بین مذاهب اسلامی کمتر است اما به هرصورت بعضی افتراق‌های وجود دارد. فیلم قرار است در نهایت به کدام مذهب در روایت زندگی پیامبر نزدیک باشد؟
فیلم روایت جامعی از دوران کودکی حضرت ارائه خواهد داد. ما همه تلاشمان را می‌کنیم که جوهره اصلی شخصیت و رسالت پیامبر را که همان تبلور کرامت انسانی و اخلاق است را به تصویر بکشیم. ما بر این وجوه تاکید می‌کنیم و در روایت این دوران به فصل مشترک‌های مذاهب توجه داریم. این موضوع مورد توافق همه است و نقطه افتراقی در این زمینه وجود ندارد. از نمایش وجوه اغراق‌آمیز هم درباره پیامبر اجتناب داریم.

موضوعی که در مورد تحقیق و صحبت با زبان‌شناس‌ها و فرهنگ شناس‌های عرب اشاره کردم موضوع مهمی است که  می‌خواهم نکته تکمیلی به آن اضافه کنم . مساله این است که در تاریخ اسلام تصویر بسیار کم است و این تاریخ بیشتر به روایت کلامی و شفاهی متکی است. درست بر عکس مسیحیت که بسیار تلاش شده تاریخ تصویری داشته باشد. همین در ارائه فرهنگ مسیحی در جهان بسیار تاثیرگذار بوده و باعث شده بتوانند نوع تفکرات و اعتقادات خودشان را در جهان به خوبی عرضه کنند. مثلا  نماد صلیب را ببینید دومین علامتی است که در دنیا نزد همه افراد شناخته شده است.

فرهنگ تصویری بسیار توانسته در مسیحیت تاثیرگذار باشد. این کار ما را، به مراتب سخت‌تر کرد و ما باید از فرهنگ شفاهی تصویر سازی کنیم. برای همین ما در فیلمنامه به شدت بر تصویرسازی تاکید کردیم و کاملا از روایت کلامی فاصله گرفته‌ایم. برعکس آنچه که معمولا در تمام کارهای تاریخی صورت می گیرد و همه چیز بر کلام استوار می‌شود و می‌بینید که اکثر این آثار حتی راوی هم دارند ما تلاش کردیم که وجه تصویر را در قصه بارز کنیم و فکر می کنیم این شیوه با مخاطب بهتر ارتباط برقرار می‌کند.

ضمنا معتقدیم که زبان امروز دنیا، زبان تصویری است و دیگر دوره کلام گذشته است. بخاطر همین این سختی را پذیرفتیم که تاریخ شفاهی و کلامی را تا آنجا که ممکن است تصویری کنیم. این را هم در نظر بگیرید که مقاومت‌هایی در عدم پذیرش این نوع روایت در جهان اسلام همواره وجود داشته و ما باید این نکته را هم در نظر می‌گرفتیم.

پیش از این از سرمایه‌گذاری‌ کشورهای خارجی در این پروژه خبر داده و اخباری هم درباره بودجه زیاد آن منتشر شد. آیا این فیلم را باید یک تولید مشترک دانست یا آن را محصول کامل سینمای ایران معرفی کرد؟ می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره شرکای خارجی و تامین بودجه فیلم بدهید؟
ما تصویری که از ابتدا برای خودمان در تولید این کار ترسیم کردیم این بود که یا این کار را انجام نمی‌دهیم یا اگر انجام می‌دهیم باید در بهترین شکل ممکن باشد. خیلی جفاست که اولین فیلمی که درباره پیامبر در ایران کار می‌شود، شکل خوبی نداشته باشد و به نوعی سرهم بندی باشد. برای همین از روز اول قرار گذاشتیم که از همه ظرفیت‌های داخل و خارج کشور در همه حوزه‌ها چه اقتصادی، چه تکنیکی، چه عوامل و چه امکانات و ... استفاده کنیم. ابتدا بسیار سخت به نظر می‌رسید اما درادامه اتفاق‌های  بسیار خوبی افتاد.

ما با این نگاه کلان وارد عرصه شدیم و اصلا توجه نکردیم که چقدر سرمایه باید جذب شود. البته برآوردی از هزینه ها  داشتیم ولی نگران این نبودیم که بودجه و هزینه به چه نحو تامین خواهد شد. حالا بعضی‌ها می‌خواهند مقایسه و شبیه سازی بکنند که به نظرم نگاه بسیار سطحی و جفاکارانه‌ای است. برای مثال همین خبر بودجه 30 میلیون دلاری فیلم  نوعی برخورد سطحی با این پروژه است بحث مادی در این موضوع را اگر ناصواب تلقی نکنیم قطعا نمی‌توانیم منکر جفا بودن آن باشیم. ما  نمی‌توانیم این پروژه را در مقیاس پروژه‌های معمولی سینمای ایران تعریف کنیم بلکه سعی داریم تمام توان و سرمایه موجود را به بهترین شکل ممکن برای ساختن فیلمی در شان حضرت جذب وبه کار بگیریم.

البته به شکل طبیعی فیلم را می توان محصول مشترک دانست اما اصل آن ساخته سینمای ایران است. من از شرکای خارجی در این مرحله چون ملاحظاتی هست و تعدادی هنوز قطعی نشده‌اند، نمی‌توانم نامی ببرم.

در واقع ما رفتیم و روی کل امکانات دنیا حساب کردیم. البته این فیلم حاصل خلاقیت و هنر ایرانی است. کارگردان ایرانی دارد. مولفش ایرانی است. از این جهت یک فیلم ایرانی است. از جهت دیگر که عرض کردم متعلق به کل دنیا است. پس فیلم باید در اندازه و به زبانی ساخته شود که مخاطب جهانی را جذب کند و با آن ارتباط برقرار کند. این مسائل ما را موظف می کرد و می‌کند که در چارچوب‌های معمول قرار نگیریم. اینکه مثلا بودجه فیلم چه مقدار است . بودجه فیلم به اقتضای حاصل فیلم خواهد بود و الان نمی‌توان آن را مشخص کرد.

ما باید بودجه ای برای شروع  فراهم می‌کردیم که به خاطر وجود شخصیت مبارک حضرت و موضوع فیلم  افراد فراوانی در خارج و داخل از شخصیت‌های حقیقی و حقوقی علاقمندند در ساخت فیلمی درباره ایشان سهمی داشته باشند و کمک کنند. عده‌ای حتی در قالب نذر و تکلیف در تولید فیلم و تامین هزینه‌های فیلم  و ارایه خدمات جلو آمده‌اند. ما به اقتضای وضعیت نهایی فیلمنامه و نیازمندی‌های موجود به یک حداقل بودجه رسیدیم  و الان در این مرحله هستیم. یعنی در مرحله  تعیین طراح صحنه و دکور فیلم، جلوه‌های ویژه و تعیین عوامل هستیم تا چشم‌انداز روشن‌تری از هزینه‌ها  نیزبدست آید.

در مرحله بعد این امکان  برای مشتاقان و صاحب‌سرمایه‌های بین‌المللی، عمدتا از جهان اسلام وجود دارد که برای مشارکت در پروژه سهیم شوند. ما برای هر فرد و نهادی که علاقمند به مشارکت در پروژه است، امکانش را فراهم کرده‌ایم و به همین شکل هم پیش خواهیم رفت. این در حالی است که ما مرحله توزیع و پخش را هم داریم که آن هم بودجه بسیار زیادی به اندازه تولید را در برمی‌گیرد. آنچه در حال حاضر مشخص است این است که ما حداقل بودجه لازم را تامین کرده‌ایم و کار شروع شده است. هم اکنون در مرحله بسط و گسترش دادن فیلمنامه هستیم و تا یکی دو ماه آینده هم این مرحله تمام می‌شود و پیش‌تولید آغاز خواهد شد. در شروع این مرحله، اطلاعات و ما به ازاهای ما برای رسیدن به نتیجه نهایی کامل و بودجه شکل مشخص‌تری خواهد شد.

سینمای ایران باوجود تمام تلاش‌های قبلی هنوز نتوانسته نمونه موفقی در ساخت فیلم‌ با کشورهای دیگر داشته باشد. اساسا در ظرفیت سینمای ایران ساخت چنین فیلمی را می بینید؟
من معتقدم ظرفیت سینمای ایران خیلی بیشتر از میزان فعلی است. در
بعد وجود هنرمندان توانمند و خلاق و علاقمندان و مخاطبان بالقوه ما کمبودی نداریم. مشکل در نوع نگاه کلان و مدیریت فرهنگی است که سینمای ایران نتوانسته به ظرفیت‌های حقیقی‌اش برسد و بیشتر از همین ناحیه ضربه خورده‌ایم. نگاه مدیران در چارچوب‌های دولتی و محدود قرار گرفته و همین باعث شکل‌گیری شرایط فعلی شده است.

من بارها در مناسبات مختلف گفته‌ام که سینمای ایران یک ظرفیت بالقوه دارد و هر چه که از عمرش می‌گذرد ما این گنجینه و توانمندی را داریم از دست می‌دهیم. دهه 90 اوج بالندگی سینمای ایران در جهان بود و ما به خوبی نتوانستیم از این امکان که بوجود آمد استفاده کنیم و همپای موفقیت‌ها، ظرفیت‌های سینمای مان را بیشتر کنیم و بتوانیم این سینما را مجهز به امکانات روز و بازارهای جهانی کنیم. من دلیل فاصله گرفتن از آن دهه را غفلت مدیریت‌ها و سیاست گذاری‌های کلان فرهنگی می‌دانم. پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و فرعی در سینما، تنزل این رسانه را باعث شده در حالی‌که الان از نظر نیروهای انسانی در طلایی‌ترین دوره سینمای کشور به سر می‌بریم.

این خودش یک سرمایه بسیار گرانبهاست که بهره‌برداری درستی از آن نمی شود و حتی به سمت منزوی کردن این نیروها هم پیش می‌رویم. همیشه گفته‌ام که محدود کردن هنرمند یا به نوعی فرمول، نسخه و یا دفترچه نوشتن برای وی حاصلی به بار نخواهد آورد. تعیین تکلیف برای هنرمند نتیجه‌اش همین شرایط فعلی و مهجور ماندن ظرفیت‌ها است.

معتقدم این پروژه می‌تواند برکات زیادی برای سینمای ایران داشته باشد و سطح سینمای مان را چند پله بالاتر ببرد و همچنین باعث خودباوری در سینما شود. این فیلم می‌تواند گام بلندی در راستای جهانی کردن سینمای ایران باشد تا از امکانات روز دنیا برای ارایه اعتقادات و باورهایمان به جهانیان بهره گیریم.

در همین ابتدا در موضوع جلوه‌های ویژه رایانه‌ای می‌توانیم از نیروهای مستعد موجود در کشور بهره گیریم تا زمینه جهانی شدن آن هارا فراهم کنیم این نیروها اگر امکانات روز دنیارا در اختیار بگیرند می‌توانند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشند اما متولیان اصلی که باید راه و مسیر را برای تعالی آنها فراهم کنند درگیر مسائل حاشیه‌ای و پیش پاافتاده هستند. متاسفانه وقتی هم که فرهنگ آلوده به مسایل سیاسی می‌شود دیگر بدترین شرایط پیش می‌آید و همه چیز را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اینطور که من متوجه شدم پس این فیلم تولید بخش خصوصی سینمای ایران است اما از امکانات بین‌المللی و عوامل خارجی در تولیدش استفاده می‌شود.
دقیقا.

خب چند درصد از عواملش قرار است خارجی باشند؟ آیا به شکل معمول اینگونه فیلم‌ها مذاکراتی با بازیگران شناخته شده خارجی یا عوامل مطرح دیگر در زمینه‌های چون طراحی صحنه و فیلمبرداری و تدوین و موسیقی انجام شده است؟
ما با توجه به نیازهای پروژه که اشاره شد این مسایل را در نظر می‌گیریم نه پیش فرض‌های دیگر را. برای این محصول تالیفی سینمای ایران، هرجا که لازم ببینیم  نیاز به فرد متخصص دارد، از آن استفاده می‌کنیم.

ما از توانایی‌های داخلی هم قطعا استفاده خواهیم کرد. اما مهم خودباوری‌ است که امروز این درک کم شده است. وقتی ارتباط ما با بدنه سینمای غرب برقرار شد ابتدا این ارتباط در قالب جشنواره‌ها صورت گرفت که ویژگی‌های خاص خود را داشت اما بعدها که با دست اندرکاران سینمای غرب مواجه شدیم دیدیم آن قدر  ستایشگر سینمای ایران هستند که می‌توانیم در یک موقعیت برابر با آنها صحبت کنیم و حتی در حوزه‌هایی هم برتر باشیم. این مساله همیشه پنهان بوده و هیچ وقت بررسی دقیق و جامعی نشده است.

به دلیل جایگاه سینمای ایران است که وقتی موضوع فیلم پیامبر مطرح می‌شود نه تنها دست اندرکاران سینمایی مورد نظر ما (از کشورهای غربی) حاضرند تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند بلکه مشارکت در پروژه را یک امتیاز برای خودشان تلقی می‌کنند. برای همین آن قدر این دامنه استقبال گسترده شد که ما هم اکنون در حال انتخاب هستیم. مثلا در حوزه طراحی صحنه ابتدا می‌گفتیم طراح صحنه فیلم «مصائب مسیح» مناسب کار ما است اما بعدا دیدیم که گزینه‌هایی بهتر از آن هم می‌توانیم در این فیلم استفاده کنیم  و آن‌ها هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

اما درباره عوامل، قطعا مدیر هنری فیلم خارجی خواهد بود ولی حتما از توانایی‌های سینماگران ایرانی هم در طراحی‌ها بهره خواهیم برد و این مساله نوعی همکاری وتعامل را میان سینماگران ایرانی و دست اندرکارن طراز اول جهانی فراهم خواهد کرد. قرار است مدیرفیلمبرداری هم خارجی باشد و از مدیران فیلمبرداری داخلی هم به صورت ترکیبی استفاده می‌کنیم. در خصوص بقیه عوامل نیز هم اکنون در حال ارزیابی هستیم. از جمله بازیگران. در این حوزه از برخی بازیگران سینمای غرب، جهان اسلام و نیز سینمای خودمان استفاده خواهیم کرد البته چند بازیگر سرشناس جهان عرب نیز در این پروژه حضور خواهند داشت. از غرب یک یا دو نفر بازیگر مد نظر داریم همچنین از بازیگرانی از کشورهای هند و ترکیه نیز استفاده خواهیم کرد.

از سوی دیگر از ظرفیت‌های بازیگری خودمان هم استفاده می‌کنیم. حتی چهره‌های جدید و توانای   شهرستانی را هم مورد توجه قرار خواهیم داد در واقع  یک شناسایی و انتخاب کلی را در کل کشور شروع کرده‌ایم و در این مسیر توجه ویژه‌ای به بازیگران تئاتر شهرستان‌ها داریم  تلاش می  کنیم تا  از همه توانمندی‌ها موجود کشور در حوزه بازیگری بهره گیریم.

بعد از اعلام خبر ساخت فیلم اخیرا برخی از مدیران سینمایی کشور گفته‌اند که این فیلم هم باید مانند تمام آثار دیگر سینمای ایران مراحل معمول اخذ مجوز را طی کند. آیا شما درخواست پروانه ساخت داده‌اید؟
ما هیچ گونه مشکلی با آنچه که در قانون تعریف شده نخواهیم داشت و به آن عمل خواهیم کرد. اما معتقدم که این دولت علاقه‌ای به کمک به چنین فیلم هایی نداردچرا که اگر علاقمندبود به زعم من به جای این برخورد و رفتار، می‌بایست به استقبال پروژه می‌آمد و حتی برای رفع موانع و مشکلات آن به عنوان فیلمی افتخارآمیز برای کشور، علاقه نشان می‌داد.

اما قطعاما نمی‌توانیم متکی به  امکانات محدود دولت که هیچ تناسبی با  نیاز این  فیلم ندارد  باشیم البته از همه استعدادها و قدرت هنری  نیروی انسانی سینمای ایران استفاده خواهیم کرد.

و تلاش داریم که از طریق این کار امکانات زیادی به بخش خصوصی سینمای ایران و خانواده‌اش تزریق کنیم. اصلا همین تنگ‌نظری‌ها در بخش مدیریتی باعث شده ما در همین حد باقی بمانیم.

من جسته گریخته شنیدم که در برخی جاها صحبت‌هایی شده و  مسایل خاصی مطرح شده که در راستای همراهی با این پروژه نیست، شما این زاویه دید را با زاویه دید مردم مقایسه کنید.   بعد از اینکه خبر شروع این پروژه را اعلام کردیم با واکنش‌های مثبت زیادی از سوی مردم رو به رو شدیم. مثلا بنایی از یکی از شهرهای کشور با من تماس گرفت که آقای مجیدی وقتی خواستید دکور مکه را بسازید من همراه تمام عواملم حاضرم بیایم و بدون چشمداشت مالی کمک کنم  یا مهندسی نامه فرستاده که من کارخانه تولید لوازم فنی دارم و حاضرم به هر شکل در کنار کار باشم. یا تعدادی آمده‌اند و مبالغی را که می‌گویند برای این پروژه کنار گذاشته‌اند به ما  بدهند. مبالغی که بسیار ارزشمند و دلگرم کننده هستند و نمایانگر تفاوت نگاه‌های معرفتی افراد هستند. در ابعاد جهانی هم اکنون  10 کشور برای پیش خرید این فیلم اعلام آمادگی کرده‌اند که  این اقدام وارقام پیشنهادی کاملا بی سابقه است.

پروژه هم‌اکنون از نظر تولیدی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ چه زمان فیلمبرداری آغاز می‌شود؟  پیش‌بینی آماده‌سازی نهایی آن برای چه سالی است؟
انشاا... پیش تولید ما حدود دو ماه دیگر آغاز می‌شود. مطالعات تولید فیلم تمام شده و تقریبا  ترکیب نهایی عوامل تا یک ماه دیگر مشخص می‌شود همچنین ویرایش سوم فیلمنامه در حال اتمام است اما تا زمانی که فیلم مقابل دوربین برود، تکمیل آن ادامه خواهد یافت و محدودیتی در این باره نگذاشته‌ایم.

همچنان فیلمنامه توسط افراد مختلف خوانده و نظرات مناسب در آن اعمال می‌شود. ساخت و سازها را هم شروع می‌کنیم. برنامه ما این است که   دکورها به شکل ماندگاری ساخته شود که برای بقیه پروژه‌ها قابل استفاده باشد. ما یک سال برای پیش‌تولید و ساخت و سازها و  ابتدای سال آینده را برای شروع فیلمبرداری پیش‌بینی کرده‌ایم. بین 5 تا 6 ماه برآورد فیلمبرداری و4 تا 6 ماه هم برای بعداز فیلمبرداری برنامه‌ریزی کرده‌ایم. پیش بینی و برنامه ریزی ما این است که مجموعا تا 2 سال آینده فیلم آماده نمایش باشد. اینگونه فیلم‌ها در این ابعاد و اندازه همزمان با شروع فیلمبرداری وارد بخش مارکتینگ و پخش می‌شوند و این مراحل هم مدنظر است.

به هر شکل این راهی است که ما شروع کرده‌ایم و امیدواریم دیگران بتوانند به نحو بهتری آن را ادامه بدهند.



لیست کل یادداشت های این وبلاگ